Sanje o brezčasnosti

There comes a moment in every person's life when they realize they adore me. 

Salvador je bil čuden patron. Pri treh letih je sanjal, da bo kuharica (poudarek spolu je dal sam), pri sedmih si je želel biti Napoleon, potem pa je ugotovil, da bo ko odraste - Dalí. To je bil zanj vrhunec ambicije, ki si jo je lahko predstavljal. Težava je bila samo v tem, da se je z leti Dalí vedno bolj oddaljeval. Iz likovne akademije v Madridu so ga izključili, ker nekoč ni prišel na izpit. Njegov argument je bil, da ga ni profesorja, ki bi bil sposoben soditi in oceniti njegovo umetnost. 

If one understands one's painting in advance, one might as well not paint anything. 

Marsikomu je všeč, malokdo ga resnično razume, kar pa samo po sebi niti ni problematično, saj je nekoč izjavil, da niti sam kdaj pa kdaj ne ve kaj naj bi njegova dela pomenila. Menil je, da če ne razume svojih slik še ne pomeni, da nimajo pomena. 

Man has two foults: modesty and women. 

Galo je sanjal še preden jo je spoznal. V njegovi domišljij se je imenovala Galina in ko sta se spoznala jo je prepoznal, ko jo je videl s hrbta. Pravzaprav jo je čakal. Takrat je bila še poročena s pesnikom Paulom Eluardom, ki se je hitro umaknil iz slike ali pa ga je umaknila ona, ko ga je zapustila. Gala in Salvador sta ostala skupaj do konca njenega življenja v zgodnjih osemdesetih. Vse ženske figure v Dalíjevih slikah imajo Galin obraz, od Lede do device Marije. Pomenila mu je ženo in muzo. Po njeni smrti se je želel ubiti z dehidracijo. Na ta način bi dosegel nesmrtnost. Podobno kot mikroorganizmi, o katerih je bral, da jih je znanstvenik, ki jih je dehidrirane opazoval skozi mikroskop, s kapljo vode oživil. 

Take me, I am the drug. Take me, I am hallucinogenic. 

V njegovih delih se nekatere podobe velikokrat ponavljajo. Ena od njih je gotovo mehka ura, ki se je prvič pojavila v Vztrajnosti spomina. V mehki uri se vidi Dalíjevo dojemanje omejevanja časa, razmerje človek - čas, ura je zanj prispodoba nadzornika časa. Človek se podredi času, čeprav se čas v človekovem dojemanju spreminja, ni stalen, rigiden. Na koncu vedno obžalujemo preteklost, kot solza v skulpturi Profil časa. Še ena Dalíjeva podoba, ki je povezana s časom je polž. Uteleša mehkobo (žival) in trdnost (hišica). Polž je univerzalen simbol teka časa, njegove lenobnosti. Dalí mu v skulpturi Polž in angel da krila.

Predali predstavljajo skrivnosti, ki jih otroci, ki radi stikajo, ko odrasli ne gledajo, odpirajo in tako odkrivajo skrivnosti. Tako zadovoljijo željo po tem, da bi izvedeli kaj je skrito, kot tudi željo po izgonu strahu, ki ga vzbuja neznano. Več ko je odprtih predalov, manj je skrivnosti, več stvari je znanih in razkritih. Pri Dalíju so te skrivnosti povezane z ženskami in njihovo seksualnostjo.

Na sliki Sanje, ki jih je povzročilo letenje čebele okrog granatnega jabolka sekundo pred prebujenjem, slon na hrbtu nosi obelisk, simbol tehnološkega napredka. Njegove noge so tanke in krhke noge poželenja. Giblje se skozi popačen prostor, med nebom in zemljo, zaradi krhkih nog kot skozi breztežno atmosfero, fantomsko resničnost. 

Art is a weapon of war engaged by desire in its battle for supremacy against the principles of reality. 

Navduševale so ga sanje in fantazija. Verjel je, da so sanje edini pravilni izraz njegove osebnosti. Občudoval je Freuda in njegovo delo Interpretacija sanj. Mnoga njegova dela so rezultat divjih sanjskih prizorov in intenzivnih čustev, ki so jih sanje povzročile. Vse tako različno od navadnega sveta, sveta razuma, resničnosti, ki je bila celo manj resnična od sanj. 

I don't understand why, when I ask for a grilled lobster in a restaurant, I am never sereved a cooked telephone. 

Salvador Dalí je bil marsikaj. Dojemal se je kot apolitičnega in nezgodovinskega človeka, ni maral povprečnosti in ni bil ravno najbolj skromen. Rad je videl, da so ljudje govorili o njem, četudi so imeli za povedati kaj dobrega. Menda je v nekem obdobju s seboj nosil zvonec. Če bi opazil, da ga nihče ne gleda, bi pozvonil, in spet postal viden. 

Why do I wear mustache? To pass unobserved. 

Zapustil je ogromen opus, kar priča o njegovi delavnosti in dejstvu, da je za uspeh treba krvavo garati … in imeti jajca. 

Modesty is not exactly my speciality.




P.S: Ležeče pisani citati so vzeti iz knjige Beniamina Levija, The Dalí Universe.

Komentarji

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

Ne daj se, dušo

Vincent van Gogh, Med žitom in nebom

What’s In A Name 2016