O Amor A Portugal

»Ne pojem fada, fado poje mene.«
Amália Rodrigues

Na Portugalskem je melanholija, ki zapeče v očeh, sem na nekem mestu že napisala. Čuti se v dežnih kapljah, vonju oleandrov, v zraku, ki je ujet v starih cerkvah in samostanih, med listi starih knjig v univerzitetni knjižnici v Coimbri …
… med zidovi praznih palač …
V starih mestnih jedrih, ob cestah stojijo palače in večnadstropne stanovanjske stavbe, katerih pročelja so obložena s keramičnimi ploščicami. Stavbe molčijo in se vedno bolj poglabljajo vase. Okna so praviloma zaprta, ponekod z lesenimi naoknicami z notranje strani, drugod pa samo zastrta z razcapanimi zavesami, ki so videle že boljše čase. Tam, kjer so šipe razbite ali pa jih celo ni, se vidi zapuščena notranjost s pohištvom, tu in tam še vedno visi lestenec z razjedenih tramov, mnogo pa je samo še praznih, žalostnih lupin … s keramičnimi ploščicami. Večinoma so modre in rumene, lahko tudi drugih barv. Prikazujejo prizore iz zgodb ali v neskončnost ponavljajoče se vzorce mavrskega izvora. Ponekod so ulice popolnoma prazne, brez stanovalcev, z grafiti, ki (poleg klasičnih) govorijo o delu, svobodi in ljubezni.


… v glasbi …
Lokal je prijetno temačen, pod prsti se čuti hrapava površina mize, odmev vonja zelo sladkega jajčnega kolača oranžne barve je edino kar je še ostalo od njega. Temnolaska, zavita v črn šal, ki navzdol razkriva z bleščicami posuto črno obleko z razporkom malo nad koleni, poje z močnim glasom melanholične barve. Poje glasno, brez mikrofona, njen obraz odraža besede, ki jih ne razumem. Kljub temu vem, o čem fadista poje. Fado je glasba, ki se je ne da razložiti, treba jo je občutiti. Nekje sem prebrala, da je fado šal, glas, kitara in močno občuteno čustvo. Izhaja iz prepričanja, da nas usoda obvladuje, da duša in srce nadvladata razum v tolikšni meri, da naša dejanja iz strasti in obupa povzročajo črno in sladko trpljenje. V tej glasbi je vedno saudade: hrepenenje po človeku, stvari ali časih, ki so minili.


Fado ni edina glasbena zvrst na Portugalskem, niso vse hiše prazne in zapuščene in melanholija ni edino čustvo, ki sem ga občutila. Zakaj pišem o praznih, zapuščenih hišah? Ker so me od nekdaj privlačile … kjer koli … ker si včasih domišljam, da imajo svoje življenje. Zakaj melanholija? Ker tako veliko pove.

P.S.
Vir: http://www.fado.com/
Na sliki: O Amor A Portugal: besedilo - Dulce Pontes


Komentarji

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

Ne daj se, dušo

Gotske refleksije

Kačji pastir