Rdeči grafit

Pred davnimi leti, ko sem še hodila v srednjo šolo, je bilo na eni izmed starih hiš na Trubarjevi ulici z živo rdečimi črkami napisano: »Zeleno, ki te hočem, zeleno«. Besede so v mojih mislih zvenele nevarno, erotično in skoraj zlovešče. Za njimi bi lahko bilo marsikaj. Takrat še nisem vedela od kod so vzete in kaj pomenijo, vendar so se mi ne nek nepojmljiv način vtisnile v spomin, da sem se jih od časa do časa dotaknila z mislimi. Kasneje smo pri uri Slovenščine obravnavali Mesečno romanco Federica Garcíe Lorce. Prva stvar, na katero sem pomislila, ko so v zraku obvisele prve besede pesmi, je bil rdeči grafit. Moj grafit.


Od takrat sem pesem prebrala že nič kolikokrat. Priznam, da se dolgo nisem poglabljala v zgodbo, ki naj bi se dogajala znotraj vrstic. Enostavno sem jo posvojila tako kot je, z mojim razumevanjem in z mojim sporočilom. Pred časom pa mi je brskanje prekrižal članek na temo Mesečne romance in priznam, da nisem mogla zdržati, da ga ne bi prebrala. Nikoli mi ni prišlo na misel, da bi Lorca uporabil sicer klasično obliko (romanca) z razsuto nadrealistično vsebino, ki spominja na sanje in jo vsak razume po svoje, v odgovor na razmere in ustaljeni red v konservativni družbi, kot jo je doživljal. V prejšnjem zapisu sem že javno priznala, da ne maram seciranj v smislu »kaj je avtor želel povedati«. Lahko pa seciram v sebi in sebe. Vzamem njegovo pesem, jo prestavim vase in seciram do onemoglosti. To velikokrat počnem, z različnimi besedili.

Verde, que te quiero verde … ljubim ali hočem? V pesmi, kot jo čutim, ni ljubezni, je strast, posesivnost, poželenje in ljubosumje. Zeleno, ki te hočem, zeleno. Hočem te … ni ne čustev, ne poetičnosti, ki ju nosi beseda ljubiti. Zeleno je pomladno, sočno, strastno … kot listje in ko ugrizneš vanje, občutiš njihov sok na jeziku. In na koncu zeleno … zlovešče kot mrtva ljubica, ki jo je njen moški ubil zaradi drugega. Njemu pripada in če ne bo njegova, ne bo nikogaršnja. S senco okoli pasu stoji na balkonu, z očmi iz hladnega srebra. Čaka, kot da bi čakala smrt … kot prerokbo, kot prekletstvo. Moje dojemanje dogajanja niti ni pomembno, je samo eno od mnogih. Če me njegova pesem nagovori, da začnem razmišljati o njej, je dosegel namen. Vse ostalo izhaja iz mene, bolj kot iz avtorja. Ne razumeš ali nočeš razumeti … samo to.

Komentarji

  1. Ta pesem je tudi v meni pustila globok pečat. Nanjo sem v srednji šoli v trenutku navdiha odgovorila z lastno pesmijo - edino, ki sem jo kdaj napisala v življenju in je pustila cel razred brez besed v popolni tišini. Učitelj jo je vzel. In ne spomnim se je več.

    OdgovoriIzbriši
  2. Pa ravno sem pomislila, da bi vprašala kakšna je bila pesem, ko preberem, da je končala pri učitelju. :-) in :-( hkrati.
    Sicer pa je Lorca precej inspirativen, čisto po moje pa vendar.

    OdgovoriIzbriši

Objavite komentar

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

Ne daj se, dušo

Vincent van Gogh, Med žitom in nebom

What’s In A Name 2016